Rozdíly mezi řadami 850 a 851
Jaký je rozdíl mezi vozy řad 850 a 851, které zvenku vypadají zcela stejně? Je jich poměrně hodně, proto se na ně nyní podíváme.
Tabulka základních rozdílů mezi řadami :
| řada 850 | řada 851 |
Staré značení | M 286.0 | M 286.1 |
Rok výroby | 1962, 1966-1967 | 1967-1968 |
Typ motoru | K12V170DR | KS12V170DR |
Typ hydropřevodovky | H 650 M | H 750 M |
Max. výkon motoru | 515 kW | 588 kW |
Max. tažná síla | 77 kN | 78 kN |
Jak je patné z tabulky, největší změnou u řady 851 je dosazení výkonnější varianty motoru KS 12 170 DR 5.série. Vyššího výkonu se dosáhlo zvýšením jmenovitých otáček motoru. Dále zvýšením otáček turbodmychadel a tím i tlaku a množství dodávaného plnícího vzduchu. Dále byl osazen mezichladič stlačeného plnícího vzduchu typu HO PDH 35. Byly zesíleny některé uzly spalovacího motoru, jako čepy hlavního uložení nebo písty. Motory 5. série dostaly zpětně i stroje řady 850 u ČD. Tyto motory byly získány při rekonstrukci vozů řad 852 a 853 na novou řadu 854.2 a 854.0 s použitím motorů Caterpillar. Namísto nabíjecího dynama byl do vozů řady 851 dosazen dynamostartér, poháněný klínovými řemeny od hydropřevodovky. Kompresor W115/80 byl nahrazen typem 3 DSK 75. Chladící systém byl změněn na dvouokruhový, náhon chladících ventilátorů byl změněn z elektrického na hydrostatický. Další změnou je použití litiny jako materiálu na skříně hydrodynamických převodovek H 750 M, oproti lehkým slitinám u řady 850. Pro přenos výkonu na kola byly použity nápravové převodovky NP 18 a NK 18. Tato úprava se zpětně provedla i na vozech řady 850. Již jen drobností je zvýšení topného výkonu vytápění stanovišť strojvedoucího.
Zvenku se vozy lišily pouze okénkem na pravé straně služebního oddílu (ve smyslu jízdy vpřed 1.stanovištěm u strojovny). Tato okénka měly jen vozy 850, u některých vozů byly ale tato okna při opravě odstraněna (viz zde). Další viditelnou změnou je zaslepení dveří u stanoviště strojvedoucího blíže u strojovny u brněnských vozů řady 850. K tomuto kroku se přistoupilo kvůli špatné tepelné izolaci průchodových dveří a také proto, že krokodýli se s přípojnými vozy 050 stejně nespojují průchodně.
Samostatnou kapitolou vnějšího vzhledu jsou oba první prototypy 850.001 a 850.002, původně označené jako M 283.101 a 102, později M286.0001 a 0002. Tyto stroje měly z výroby jiný tvar čela, postrádající tak typickou "kapličku" s reflektorem a houkačkami. Místo toho měly pouze malý jednoduchý reflektor a mřížky houkaček trochu níž po stranách čela. Později byl tento tvar čela změněn podle vzoru čel vozů 852 a 853. Vozu 850.002 tento tvar zůstal, vozu 850.001 bylo při opravě po násilném poškození v roce 2003 čelo uvedeno do původního stavu. Další odlišností je rozdělení oddílu pro cestující na dva menší, tzv. salonky. Prototypům dříve chyběly montážní dvířka pod okny strojovny, u sériových motorů napomáhající při opravách a vývazech spalovacího motoru. Oběma prototypům byly ale dvířka dodatečně přidány. Okna strojovny byla původně neotvíratelná nedělená, později doplněna polospouštěcí dělená tak, jako okna na zbytku vozu. Venkovní mříže nad chladícími články měly u prototypů z výroby hustší žebrování než nyní. Detailem pro znalce je umístění evidenční tabulky 850.001-9 do původního místa nikoliv pod okny oddílu pro cestující, jak je zvykem u sériových strojů, ale pod okénko služebního oddílu, podle původního prototypového vzhledu. Stroj 850.001 byl zařazen na seznam historických vozidel ČD, přesto slouží v pravidelném provozu. Naproti tomu ZSSK svůj druhý prototyp nejdříve používala k vedení měřícího vlaku, poté byl odstaven a nakonec z něho byla vymontována hydropřevodovka včetně dynamostartéru. Do října 2007 stál nekompletní vrak 850.002 s rozbitými okny a vytrhaným poničeným interiérem v areálu ZTS Dubnica nad Váhom. Nyní se nachází v ŽOS Zvolen a jeho osud je prozatím zahalen tajemstvím.
Použitá literatura:
Železniční magazín - Atlas vozidel 2.díl - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu
Gradis Bohemia - Malý atlas lokomotiv 2005, 2007
Naftové motory řady 170 kolejových motorových vozidel, NADAS 1971
zpět
homepage
24. 8. 2007
|