Rozdíly mezi řadami 700-703
Jaký má toto prasátko motor? Jaké mělo dříve označení? Kolik váží? Jaký je rozdíl mezi řadami 700, 701, 702 a 703? Chcete vědět odpověď na jednu z těchto otázek? Nebo dokonce na všechny? Pak jste na správné adrese!
Pro pochopení základních rozdílů mezi řadami poslouží tabulka :
| řada 700 | řada 701 | řada 701.1, 3* | řada 702 | řada 703 |
Staré označení | T 211.0 | T 211.1 | T 211.2 | T 212.0 | T 212.1 |
Rok výroby (reko) | 1955 - 62 | (1977-91) | (1986-96) | 1966-71 | 1969-79 |
Druh přenosu výkonu | Mechanický | Mechanický | Mechanický | Mechanický | Hydromechanický |
Typ motoru | T 111 A | T 930-51 | T 3-928.32 | T 930-51 | T 930-54 |
Výkon motoru | 121 kW | 147 kW | 147 kW | 147 kW | 169 kW |
Tažná síla | 53 kN | 58 kN | 58 kN | 58 kN | 80 kN |
Hmotnost loko | 22 t | 22 t | 22 t | 24 t | 24 t |
* - Lokomotivy T 211.2 s motorem T 3-928.32 se rozlišovaly podle příslušnosti, takže dva kusy u ČSD dostaly označení 701.1, průmyslové stroje dostaly označení 701.3.
Lokomotivy řady T 211.0 (řada 700) byly vyráběny v závodě ČKD Praha, rekonstrukce T 211.1 a T 211.2 (řady 701 a 701.3) vznikaly v dílnách ČSD, především v Břeclavi, Jihlavě, Zdicích a na Slovensku ve Vrútkách. Lokomotivy řad T 212.0 a T 212.1 (řady 702 a 703) byly vyráběny v Turčianských strojárnách v Martině na Slovensku.
Ovšem to by bylo příliš jednoduché... První prototyp s mechanickým přenosem výkonu, vyrobený v roce 1955, měl původně označení T 212.001, až potom byl přeznačen na T 211.001. Zároveň vznikly dva prototypy T 211.1 s hydrodynamickým přenosem výkonu převodovkou ČKD H 150 Lr. Tato varianta nebyla do výroby přijata, takže označení T 211.1 bylo podruhé obsazeno v roce 1977, kdy začala vznikat remotorizace dosazením motoru T 930.51, od roku 1988 označovaná jako řada 701.
Dále vznikly z kmenových řad T 211 a T 212 ještě další varianty:
- T 211.05 - označení lokomotiv průmyslu (od roku 1988 řada 700.4 a výše)
- T 211.15 - označení průmyslových lokomotiv řady 701 (od roku 1988 řada 701.6 a výše, od roku 1995 sníženo o 200, tedy řada 701.4 a výše)
- T 212.05 - označení lokomotiv průmyslu (od roku 1988 řada 702.5 a výše)
- T 212.15 - označení lokomotiv průmyslu (od roku 1988 řada 703.5 a výše)
- T 29.0 - úzkorozchodná varianta 900 mm pro doly SU (Severočeská uhelná). Od roku 1988 řada 702.9.
- T 29.1 - úzkorozchodná varianta 1 000 mm pro TEŽ. Od roku 1988 řada 702.95.
- 702.8 - zpětná rekonstrukce úzkorozchodných strojů 702.9 SU na normální rozchod.
- 703.3 - remotorizace řady 703 s použitím motoru LIAZ M1.2C o výkonu 169 kW. Nová kapota a kabina.
- 703.5 - modernizace bez výměny spalovacího motoru.
- 703.7 - remotorizace řady 703 motorem Caterpillar 3306 DI-T o výkonu 169 kW. Nová kapota a kabina.
- 703.8 - remotorizace řady 701 motorem MTU 6R183 AA12 o výkonu 159 kW. Nová kapota a kabina.
- DL 2201 - remotorizace řady 701 motorem Caterpillar 3406 DI-TA o výkonu 257 kW. Zcela nová kapotáž.
A teď se v tom vyznejme...
Použitá literatura:
Železniční magazín - Atlas vozidel 2.díl - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu
Gradis Bohemia - Malý atlas lokomotiv 2005, 2007
zpět
homepage
24. 10. 2006
revize 22. 5. 2007
|