Lokomotivní řada
700 (T 211.0)
"Prasátko"

VZNIK
Lokomotivy řady T 211.0 (nyní 700) vznikly v polovině 50.let jako inovace již vyráběných řad průmyslových lokomotiv, jako byly typy BN 60, 80 nebo 100.
Nové lokomotivy řady T211.0 se vyznačovaly zcela novým přístupem ke konstrukci, zejména to bylo použití automobilového motoru TATRA 111A nebo razantní zvýšení hmotnosti za účelem
zlepšení adhezních vlastností. Pod vedením inženýra J.Baška vznikly v roce 1955 tři prototypy, z nichž jeden měl mechanický přenos výkonu a dva, označené T211.1, měly přenos
hydromechanický. Těch ale bylo dále vyrobeno pouze 9 kusů pro průmysl s rozchodem 900 mm. Do sériové výroby se dostaly pouze stroje řady T211.0, tedy "mechaniky".
Označení T211.1 pak bylo obsazeno později ještě jednou, při zástavbě motorů typu TATRA T930.51, čímž vznikla řada 701. Celkem bylo v letech 1955-62 v ČKD
vyrobeno pro Československé státní dráhy (ČSD) 167 kusů, další stroje byly dodány do československého průmyslu (459 ks), dále pak do Číny, Bulharska, NDR, SSSR, Polska, Rumunska, Egypta (známé zebry),
Albánie, Indie a Iráku.
TECHNICKÝ POPIS
Lokomotiva je dvounápravová, s mechanickým přenosem výkonu, kapotová, s koncovou kabinou strojvedoucího. Přístup do kabiny byl původně zboku,
u sériových strojů pak byl řešen nástupní plošinou za kabinou a dveřmi uprostřed zadního čela kabiny. Pojezd lokomotivy tvoří rozsochový vnější rám, soukolí jsou vypružena
listovými pružnicemi. Pod kapotou je uložen vzduchem chlazený dvanáctiválcový nepřeplňovaný motor TATRA 111A s přímým vstřikem o výkonu 121 kW, který pohání čtyřstupňovou
pneumatickou převodovku typu ČKD M 150-4 Mylius. Od té je výkon na soukolí podvozku přenášen kloubovými hřídeli a nápravovými převodovkami. Jejich převodový poměr je 57:17.
Palivová nádrž o objemu 350 l je zavěšena na stropě kapoty, společně se vzduchojemy. V kabině je osazen řídící pult s možností ovládání z obou stran kabiny.
Osazen je předvolbovým řadičem převodových stupňů a pákou spojky, dále je zde brzdič samočinné brzdy Škoda N/O a dva kohouty přímočinné brzdy.
Osazena je rovněž vřetenová ruční brzda, která působí na obě soukolí. Pneumatické brzdy jsou špalkové, s jednostranným působením rovněž na obě soukolí.
Zdrojem tlakového vzduchu pro brzdy je kompresor Atmos W 115/80. Kabina je vytápěna prostřednictvím nezávislého naftového agregátu.
PROVOZ LOKOMOTIV
Lokomotivy řady 700 byly určeny pro staniční službu, posun v depech a vlečkový provoz, kde nahradily méně hospodárné parní lokomotivy, které musely
být pořád udržovány "zatopené", naproti tomu u nových lokomotiv řady 700 vznikla možnost přenocování i přezimování na volném prostranství, protože chladící systém motoru byl
vzduchový a neobsahoval tedy chladící kapalinu. Pro traťový provoz se ale příliš nehodily, protože byly slabé, lehké a tvrdě vypružené. Přesto se v traťové službě objevily,
a to jako náhrada motorových vozů M131.1 na tratích Břeclav - Lednice či Kouřim - Pečky. U ČD i ZSSK se používají již pouze minimálně, většina je již zrušena.
Řízení těchto strojů bylo jednoduché, ale vyžadovalo určitou zručnost, jinak se při rozjezdu lokomotiva pohybovala přískoky, podobně jako u žáků v autoškole.
BAREVNÉ PROVEDENÍ
Lokomotivy se dodávaly v modrém zbarvení s bílými pruhy a šedými podvozky. Později byly opatřeny celočerveným nátěrem se žlutým pruhem na čele
nebo pruhem okolo celé kapoty. Velmi netradičním zbarvením pak je exportní varianta do Indie, pro kterou si tyto lokomotivy získaly svou přezdívku "zebra", byly totiž natřeny černými a
žlutými šikmými pruhy po celé kapotě včetně podvozku. Barevné schéma u muzejních strojů se většinou vrací k původnímu barevnému vzoru.
MODERNIZACE A ÚPRAVY
Během životnosti těchto strojů bylo provedeno několik úprav či modernizací, které stojí za zmínku. Největší změnou byla v roce 1977 remotorizace
s použitím motoru T 930.51, čímž vznikla řada T211.1 (701). Další modernizací byla v roce 1986 zástavba motoru T 3-928.32 a vznik řady T 211.2 (701.3). Za zmínku stojí i úprava vozidla
700.536 pro užití v pouličním provozu, kterému byla namontována směrová světla. Pro použití na úzkorozchodných tratích vznikla řada T29.0 (později TU29.0 a konečně 701.9)
Technické údaje :
Uspořádání pojezdu : | B |
Celková délka : | 7 240 mm |
Výška : | 3 348 mm |
Šířka : | 2 600 mm |
Rozvor : | 2 800 mm |
Max. výkon naftového motoru : | 121 kW |
Max. tažná síla : | 53 kN |
Maximální rychlost : | 40 km/h |
Hmotnost ve službě : | 22 t |
(Text je převzatý z Atlasu lokomotiv - http://atlasloko.cz)
Použitá literatura:
Železniční magazín - Atlas vozidel 2.díl - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu
zpět
homepage
12. 9. 2006
|